donderdag 8 april 2010

Proust!

Naar aanleiding van mijn boek waar ik gister aan begonnen ben, leek het me leuk om even op internet te kijken of er interessante quotes van de schrijver in kwestie te vinden zijn: Marcel Proust. (Boektitel overigens: Een liefde van Swann).

Na een aantal quotes te lezen viel het me wel erg op dat deze man een enorme pessimist is! Sterker; ik kon niets positiefs van hem vinden.. En daar ik altijd wel in ben voor een beetje (boel) positivisme werd het nog knap lastig om een mooie spreuk te vinden om met jullie te delen.

Op deze site staan een heel aantal uitspraken van Proust, waarvan ik de eerste nog het ‘vriendelijkst’ vond. (Overigens alleen met oog op het zomerse weer, en zonder al te lang nadenken)...
Desondanks ben ik nog wel erg benieuwd naar het boek. Ik ben er een tijdje terug al eens in begonnen maar haakte af bij de zinnen van een halve pagina lang. (Te hoog Mulisch gehalte..).
Toch wil ik het nu echt doorzetten aangezien het deze man wel een belangrijk deel uitmaakte van de moderne Europese literatuur (1913). Wanneer het een tip is laat ik het weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten