donderdag 25 februari 2010

Wine Wine Wine!

Wijntip van de week, nee van de maand. Acht what the hell; van het jaar!

La Tulipe van Château de la Garde.

Mocht rode wijn je niet zo aantrekkelijk in de oren klinken, maar zou je het misschien toch wat meer willen ontdekken is dit echt een ideale wijn voor jou. De druifsoort is Merlot. (Even een korte onderbreking voor een wijntip voor de wijnleken: Merlot en Cabernet Sauvignon is, zoals ik heb geleerd in mijn WSET Cursus (jaja..;-)) een ideale combi. Merlot is een redelijk lichte, zachte druif, en Cabernet Sauvignon is een full-bodied, wat heftigere, intensere druifs. Een combinatie dus als Bassie&Adriaan, Calvin&Hobbes of Marije&Chocola… Dit is dan ook mijn favo druifcombi en raad ik iedereen aan om te proberen!)

Anyway, La Tulipe wordt gemaakt in Frankrijk, de Bordeaux om precies te zijn. Vlak nadat ik deze wijn ontdekte vorig jaar April ging ik in Mei op Wijnreis in de Bordeaux. Nou, 1 keer raden waar we toevallig terechtkwamen…… JUIST! Er zijn duizenden wijnboeren in Frankrijk, maar uitgerekend hier was een afspraak gepland!.... Ilja Gort, de eigenaar van dit Château heeft ons van alles uitgelegd over het hele 'pietjepreciese' proces wat de druiven ondergaan. Het is overigens een ontzettend grappige man, dus mocht je wat van hem willen lezen; op http://www.tulipe.nl/ schrijft hij over zijn belevenissen!

La Tulipe is trouwens gewoon te koop bij de AH. Let me know what you think!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten